Úder Bruselu na veľké autá. Podľahne mu Slovensko?

05.02.2020

Bratislava 5. februára 2020 (HSP/Sputnik/Foto:Pexels)

Server Pravda.sk sa venuje problému, ktorý sa spája s následkami politiky Európskej únie. Uvádza sa, že dostať sa na Slovensku k novému veľkému športovo-úžitkovému automobilu, takzvanému esúvečku s naftovým motorom, môže byť už tento rok obrovský problém


Ide o to, že v snahe zastaviť otepľovanie planéty hrozí Brusel astronomickými pokutami. Zasiahne to aj slovenských predajcov vozidiel.

Treba poznamenať, že podľa prísnych ekologických noriem majú nové autá priemerne na jeden kilometer vypúšťať 95 gramov CO2. To je hlboko pod slovenský priemer, ktorý je na úrovni 133 gramov na kilometer.

"Poviem to otvorene, nikto nechce platiť obrovské pokuty v desiatkach miliónov eur. Niektorí zákazníci preto môžu byť v budúcnosti nepríjemne prekvapení dlhými dodacími lehotami SUV vozidiel," vyhlásil Pavol Prepiak, viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR.

Článok poznamenáva, že v krajnom prípade totiž môžu predajcovia úplne zastaviť predaj niektorých neekologických vozidiel. Alternatívou je tiež zvýšenie cien, ktoré však môže viesť k strate zákazníkov.

Pokiaľ ide o výšku pokuty, EÚ ju stanovila na úrovni 95 eur za každý nadlimitný gram CO2. Automobilová značka môže za každé jedno predané vozidlo platiť pokutu 950 eur, ak priemerná produkcia nebude robiť predpísaných 95 gramov, ale napríklad 105 gramov.

Podľa prepočtov AP Consulting hrozí 30 najväčším automobilovým značkám v roku 2021 astronomická pokuta 14,65 miliardy eur.

"Tak vysoké sankcie pravdepodobne nakoniec nebudú uplatnené a zástupcom automobiliek sa v Bruseli podarí dohodnúť na nejakom prijateľnom kompromise," dodal Prepiak.

Autor článku varuje, že kvôli veľmi prísnym sankciám môžu totiž skrachovať niektoré automobilky. Napríklad, britský výrobca automobilov Jaguar Land Rover môže na pokutách do roku 2021 zaplatiť 93 miliónov eur, čo je suma predstavujúca 400 percent zisku výrobcu z roku 2018. Automobilka má pritom nový závod pri meste Nitra a len na Slovensku sú na jej výrobe závislé tisícky pracovných miest.

V súvislosti s týmto problémom denník Pravda oslovil početných slovenských predajcov automobilov. O hrozbe obmedzenia predaja sa nebála otvorene hovoriť jedine značka Hyundai.

"V roku 2020 Hyundai s ohľadom na svoju súčasnú a pomerne širokú ponuku nízkoemisných modelov Ioniq a Kona neplánuje nijako obmedzovať predaj ostatných modelov," povedal Marek Kopča, PR manažér Hyundai.

Situácia sa však môže zmeniť už v roku 2021.

"Zvyšujúci sa tlak na plnenie prísnych emisných noriem v ďalších rokoch so sebou samozrejme prináša aj možnosť obmedzenia predaja niektorých vozidiel, respektíve motorizáciou produkujúcich vysoké emisie CO2, ale na druhej strane motivuje výrobcu vozidiel inovovať a zlepšovať ekologickú prívetivosť svojich áut tak, aby aj vozidlá so spaľovacími motormi mali chopnosť plniť emisné normy," dodal Kopča.

Ďalej upozorňuje na to, že splnenie prísnych emisných noriem bude na Slovensku komplikovanejšie ako v štátoch západnej Európy. Dôvodom je slabá sieť nabíjacích staníc pre elektromobily.

"Preto aj zákazníci, ktorí by chceli ekologickejší variant, často váhajú a zvažujú kúpu takéhoto vozidla. Je to primárne kvôli tomu, že príslušné orgány bohužiaľ nepristupujú aktívne na riešenie tejto situácie. Preto je nevyhnutné, aby sa začalo s budovaním siete nabíjacích staníc a CNG staníc a tým pádom sa uľahčí prístup k ekologickejším dopravným prostriedkom pre ľudí z rôznych kútov Slovenska," povedala Lenka Kalafut Lendacká, PR manažérka Škody Auto Slovensko.

Podľa analýzy AP Consulting prísne emisné normy Európskej únie nesplní ani jeden veľký výrobca automobilov.

Najvyššie pripravená Toyota bude produkovať na jeden kilometer 95,1 gramu CO2. Kórejské automobilky Hyundai a Kia priemerne vyprodukujú 101,1 gramu, Volkswagen 109,3 gramu a Jaguar Land Rover až 135 gramov.

Prispôsobiť sa s pomocou elektromobilov

Slovenskí predajcovia automobilov napriek tomu veria, že zvládnu stále prísnejšie emisné normy.

"Veríme, že náš cieľ zredukovať emisie na požadované hodnoty budeme schopní naplniť. Na Slovensku je súčasťou tohto prístupu aj začiatok predaja elektromobilov, ktorý sme úspešne spustili už koncom minulého roka," podotkla Lendacká.

Vyhnúť sa ekologickým pokutám za predaj vozidiel na Slovensku majú v pláne aj kórejské automobilky Hyundai a Kia.

"Elektrické vozidlá ako eSoul a Eniro s dojazdom vyše 450 km majú nulové emisie. Zároveň ponúkame aj modely s technológiou hybrid, plug-in hybrid a mild-hybrid. Čoskoro sa tiež obľúbená rodina Ceed rozšíri o plug-in hybridné verzie, pôjde o karosárske verzie Xceed a Ceed Sportwagon. Taktiež ponúkame v našich modeloch nízkoemisný motor 1,0TGdi, ktorý poskytuje vyšší výkon, ale nízke emisie," priblížila Mária Spišiaková, marketingová špecialistka spoločnosti Kia Motors Sales.

Normy ovplyvnil dopyt

Prísne emisné normy zaviedla Európska komisia v snahe dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050.

"Pri snahe o zníženie emisií CO2 je tiež problém, že stále viac ľudí si obľúbilo neekologické SUV vozidlá," uviedol Prepiak. Práve rastúca popularita veľkých vozidiel stojí za rastúcimi hodnotami CO2 v Európe. Za posledné štyri roky priemerné emisie vypúšťané na jeden automobil vzrástli o 2,4 gramu a v roku 2018 dosiahli hodnotu 120,5 gramu na kilometer.

Nemožno zabúdať ani na to, že situácia v ekonomike priniesla na Slovensko nárast predaja automobilov.

"Minulý rok dokonca padol rekord a oficiálne sa predalo 113 863 nových automobilov," uviedol Prepiak.

Najviac na dračku išli práve SUV automobily, z ktorých sa predalo 37 610. Nasledovali vozidlá nižšej strednej triedy, pre ktoré sa rozhodlo 28 436 ľudí, na treťom mieste skončili malé automobily s počtom 18 862 predaných vozidiel.

© 2019 Jaroslav Nagy, Hlavné námestie 5, Bratislava, 811 01
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky